ZADZWOŃ 61 600 63 98 (Czynne poniedziałek-piątek 9:00-17:00)

Jak zgłosić szkodę?

Przydarzyła ci się szkoda na mieniu?

Nie wiesz co dalej?

Poniżej, krótki przewodnik co należy zrobić

  1. Zachowaj spokój
  2. Jeśli jest to niezbędne, wezwij odpowiednie służby (m.in. policja, straż pożarna, pogotowie)
  3. Zabezpiecz i użyj wszelkich dostępnych środków w celu ratowania mienia by zminimalizować rozmiar szkody.
  4. Powiadom ubezpieczyciela


Pamiętaj – nigdy nie naprawiaj skutków szkody na własną rękę. W pierwszej kolejności zawiadom ubezpieczyciela, on wskaże kolejne kroki i poprosi Cię o wszystkie niezbędne dokumenty. Ubezpieczyciel wskaże również termin oględzin miejsca zdarzenia i przedmiotów, które uległy uszkodzeniom.

Podczas zgłoszenia zdarzenia będą niezbędną następujące informacje:

  1. Numer polisy ubezpieczonego
  2. Dane zgłaszającego i/lub poszkodowanego
  3. Numer PESEL lub REGON zgłaszającego i/lub poszkodowanego
  4. Adres korespondencyjny poszkodowanego
  5. Numer telefonu zgłaszającego i/lub poszkodowanego
  6. Adres e-mail zgłaszającego i/lub poszkodowanego
  7. Inne dane opisujące zdarzenie i/lub identyfikujące sprawcę zdarzenia.

W dalszym procesie zgłoszenia, w zależności od produktu ubezpieczeniowego i zgodnie z ogólnymi warunkami ubezpieczenia, ubezpieczyciel przekaże listę niezbędnych dokumentów, które będą potrzebne w procesie likwidacji szkody.

Likwidacja szkody

Ubezpieczyciel po otrzymaniu zgłoszenia kompletuje pełną dokumentację, ustala odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń, określa przyczyny i skutki zdarzenia, a dzięki rzeczoznawcy szacuje powstałe straty.

Zgodnie z art. 817 Kodeksu Cywilnego ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania ma 30 dni od daty zgłoszenia szkody, a jeśli w tym terminie nie jest możliwe ustalenie wszystkich okoliczności zdarzenia istotnych dla wysokości odszkodowania, ubezpieczyciel ma dodatkowe 14 dni na wyjaśnienie sprawy. O każdym opóźnieniu musi jednak powiadomić poszkodowanego i podać przyczynę przedłużenia procesu likwidacji szkody.

Decyzja o wypłacie lub odmowie wypłaty odszkodowania odbywa się m.in. na podstawie:

– ogólnych warunków ubezpieczenia zgodnych z zawartą umową ubezpieczenia;

– ustawą z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej;

– ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;

– kodeksu cywilnego.

Nie wiesz gdzie zgłosić szkodę – sprawdź tutaj.